"Emma" Jane Austen



Czy można recenzować powieści od lat uznane za klasykę literatury? Prawdopodobnie niektórzy mogą się o to pokusić. Ja jednak nie podejmę się tak trudnego zadania, więc dzisiaj chciałabym się jedynie podzielić z Wami moimi wrażeniami po przeczytaniu powieści Jane Austen pt. „Emma”.

Było to moje czwarte już spotkanie z twórczością tej niezwykłej angielskiej pisarki żyjącej na przełomie XVIII i XIX wieku. Duma i uprzedzenie, Mansfield Park oraz Rozważna i romantyczna oczarowały mnie i wielokrotnie do nich wracałam. Jednak w przypadku Emmy, mój zachwyt jest raczej stonowany. Powieść ta różni się od poprzednich przede wszystkim ze względu na postać głównej bohaterki. Do tej pory Jane Austen przyzwyczaiła mnie do pewnego schematu, dając w swych książkach pierwszeństwo młodym, łagodnym i ubogim kobietom, których głównym problemem było dobre zamążpójście. Do każdej z nich czułam sympatię już od pierwszych stron. W przypadku Emmy jednak, autorka stwierdziła: Zamierzam stworzyć bohaterkę, za którą nikt, prócz mnie, nie będzie przepadał. Cóż, niewątpliwie udało jej się to całkowicie.

Emma to dwudziestojednoletnia, piękna, lecz zarozumiała dama, której głównym zajęciem stało się swatanie ludzi. Pochodząca z majętnej, szlacheckiej rodziny dziewczyna ma wyjątkowo wysokie mniemanie o sobie. Jest przy tym święcie przekonana o tym, że utrzymywanie jakichkolwiek kontaktów z ludźmi, których status społeczny jest niższym od jej własnego, jest poniżej jej godności. Sama się więc do tego nie zniża, a także stara się „chronić” przed tym innych, nawet wbrew ich woli. Na nieszczęście dla swojej nowej przyjaciółki, Harriet, Emma postanawia wyswatać ją z młodym pastorem, panem Eltonem. Pomysł ten jest o tyle nietrafiony, że zainteresowany uderza w konkury do swatki. Jest to dopiero początek serii pomyłek, które stają się źródłem problemów, skandali i cierpienia dla wciągniętych w nie osób.

Choć powieść została określona mianem komedii obyczajowej, jest to komedia raczej słodko-gorzka, z przewagą goryczy. Autorka w trafny sposób demaskuje zakłamanie i obłudę wyższych sfer ówczesnych czasów. Niemniej jednak, Emma zachowuje fascynujący klimat charakterystyczny dla poprzednich dzieł pisarki, która naprawdę potrafi oczarować czytelnika. Zachwycają opisy strojów, spotkań towarzyskich czy nawet codziennych zwyczajów.

W przeciwieństwie jednak do poprzednich powieści, nie sądzę bym wróciła ponownie do Emmy. Niechęć do głównej bohaterki odebrała mi częściowo przyjemność czytania. Jej egoizm, nieustanne manipulowanie ludźmi i całkowite lekceważenie skutków pogrywania sobie cudzymi uczuciami sprawiały, że nie potrafiłam wykrzesać z siebie choćby iskierki sympatii. Wprawdzie przechodzi ona stopniowo przemianę, osobiście wątpię jednak w jej trwałość. Autorce należy się duże uznanie za niezwykły talent do obserwacji ludzkich charakterów. Stworzyła interesujące, choć czasem nieco przerysowane, postaci o różnorodnych, precyzyjnie nakreślonych charakterach.

Z pewnością każda miłośniczka prozy Jane Austen powinna sięgnąć po tę powieść. Nie poleciłabym jej jednak tym, którzy dopiero chcą poznać twórczość pisarki. Zdecydowanie lepsze wrażenie zrobi na nich Duma i uprzedzenie czy Mansfield Park, a Emma mogłaby ich niepotrzebnie zrazić.

Wszystkie miłośniczki powieści Jane Austen zapraszam do odwiedzin Klubu Jane Austen.
Książkę przeczytałam w ramach wyzwania Z półki.

Komentarze

  1. Przyznam, że jak na razie czytałam tylko "Dumę i uprzedzenie" i ciężko mi stwierdzić, czy jestem miłośniczką tej autorki, choć sporo o niej słyszałam;)
    Tą książkę przynajmniej na razie sobie odpuszczę.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli do tej pory czytałaś jedynie "Dumę..." to faktycznie "Emma" nie jest dobrą propozycją. Proponuję "Mansfield Park". Mnie zauroczył totalnie, chociaż przyznaję, że jeśli chodzi o twórczość Austen to jestem szalenie nieobiektywna ;)

      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  2. Jestem fanką twórczości Austen i muszę przyznać, że Emma zajmuje w moim sercu trzecie miejsce za Dumą i Mansfield Park, natomiast zdecydowanie pokonuje Rozważną i romantyczną, Perswazje i Opactwo. Nie zdziwił mnie Twój umiarkowany zachwyt w przypadku Emmy, wiele osób ma do niej zastrzeżenia, którymi dzielą się na różnych forach. Również nie mogę nazwać siebie obiektywną jeśli chodzi o książki Austen, więc pozostaje mi tylko pozdrowić pokrewną duszę ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem ciekawa "Perswazji" i "Opactwa...". Czekają już na półce, tylko zanim po nie sięgnę, muszę uporać się ze sporym stosem książek do nadrobienia.

      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  3. Uwielbiam Jane Austen. Moje ulubione powieści tej autorki to "Duma..." i "Perswazje"

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja nie pamietam Emmy, chociaz czytalam, hmm.

    OdpowiedzUsuń
  5. Chyba niewiele jest dzieł uznawanych za klasykę, które potrafią zachwycać i współcześnie. Mnie "Emma" też nie powaliła na kolana, ale przyznam, że czytałam ją już wieki temu. Niedawno stwierdziłam, że z niektórymi książkami jest tak, że im człowiek starszy, tym lepiej smakują. Niektóre treści trafiają po prostu przy drugiej, trzeciej lekturze, po latach... Czy tak by było z "Emmą", śmiem jednak wątpić:-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja czytałam do tej pory dwie książki autorki: "Dumę i uprzedzenie" oraz "Perswazje" i wywarły na mnie pozytywne wrażenie. "Emmę" też w końcu przeczytam bo postanowiłam poznać cały dorobek Austen.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mam w planach przeczytać wszystkie powieści napisane przez Austen, tylko jeszcze, żebym miała na to czas... Eh... :)

      Usuń
  7. Właśnie miałam zacząć czytać tą książkę. ;) Zobaczymy, jak mi się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  8. Przyznaję bez bicia, że fanką książek Jane Austen nie jestem. Natomiast uwielbiam jej ekranizacje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ekranizacje też lubię, ale nie wszystkie są udane niestety... ;)

      Usuń
  9. Opis Emmy - oprócz swatów - przywodzi mi na myśl Izabelę Łęcką. ;)

    Swoją drogą nie lubię, kiedy kobiety w jej stylu przechodzą przemiany. Jest dla mnie to wysoce nienaturalne. Wolę, aby do końca kart książki pozostawały sobą, aby emanowały egoizmem, były trudne w polubieniu ich...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba raczej nie porównałabym Izabeli i Emmy. Zwłaszcza, że sama Emma choć swatała innych na potęgę, sama nie tylko nie zamierzała wychodzić za mąż, ale szczerze próbowała zniechęcać do oświadczyn potencjalnych zainteresowanych.

      Usuń
    2. O, czyli pierwsze porównanie, pierwsza konotacja okazała się błędną. Cóż, jak na razie nie miałam styczności z ową książką - jak na razie. ;)

      Usuń
  10. Swoją drogą:
    http://i1.kwejk.pl/site_media/obrazki/2012/03/9af5822d8b4e1e24e545d088c586b168.jpg?1332882354

    ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wstyd się przyznać ale jeszcze nic nie czytałam tej autorki...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A więc najwyższy czas to nadrobić :) Tylko nie radzę rozpoczynać od "Emmy". Na początek lepsze będą "Mansfield Park" albo "Duma i uprzedzenie" :)

      Usuń
    2. Zastanawiałam się nad "Duma i uprzedzenie", ale najprędzej w wakacje bo zaczyna mi się gorący okres: prace, egzaminy. Brr...

      Usuń
    3. Oj, nie zazdroszczę... Cieszę się, że studia już za mną :)

      Usuń
  12. Ja chyba też nie wrócę już do "Emmy", mimo, że bardzo mi się podobała. Choć może kiedyś? Bardzo jestem ciekawa "Mansfield Park". Ty chwalisz, a słyszałam różne opinie. Na razie tylko "Opactwo Northanger" tej autorki mnie rozczarowało. Chociaż ciekawie będzie je po latach przeczytać znowu.

    OdpowiedzUsuń
  13. Lubię Austen i czytałam ja dawno temu , oglądałam filmy na podstawie jej powieści i wciąż je ogladam z przyjemnością ale obecnie wolę czytać literaturę współczesną.

    OdpowiedzUsuń
  14. Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles?
    I mean, what you say is valuable and all. However imagine if you added some
    great visuals or video clips to give your posts more, "pop"!

    Your content is excellent but with pics and videos, this
    website could certainly be one of the best in its field.

    Terrific blog!

    My homepage; peaceable kingdom valentines
    my web page :: xn x.come

    OdpowiedzUsuń
  15. Do you have a spam issue on this blog; I also am a blogger,
    and I was curious about your situation; many of us have created
    some nice practices and we are looking to exchange methods with
    other folks, be sure to shoot me an email if interested.

    My blog; get followers

    OdpowiedzUsuń
  16. Howdy I am so thrilled I found your webpage, I really found you by error, while
    I was looking on Google for something else, Anyways I am here now and would just like to say cheers for a marvelous post and a all round exciting blog (I also love the theme/design),
    I don’t have time to go through it all at the moment but I have
    saved it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read much more, Please do keep up the fantastic b.


    Here is my website: ava fx
    My web site :: ava fx

    OdpowiedzUsuń
  17. I truly love your website.. Great colors & theme. Did you make this amazing site yourself?
    Please reply back as I'm planning to create my own website and want to know where you got this from or exactly what the theme is called. Thanks!

    Visit my weblog :: how do i get twitter followers
    My web site :: pay for twitter followers

    OdpowiedzUsuń
  18. Greate post. Keep posting such kind of info on your site.
    Im really impressed by your site.
    Hey there, You've done a great job. I will certainly digg it and in my opinion recommend to my friends. I am sure they'll be benefited
    from this website.

    Also visit my web blog aaa fx

    OdpowiedzUsuń
  19. Oh my goodness! Awesome article dude! Thanks, However I am having issues
    with your RSS. I don't understand the reason why I can't subscribe
    to it. Is there anybody else getting identical RSS problems?

    Anyone who knows the solution will you kindly respond?
    Thanks!!

    Feel free to surf to my blog targeted twitter followers

    OdpowiedzUsuń
  20. I'm curious to find out what blog system you are working with? I'm experiencing some
    small security problems with my latest website and I'd like to find something more risk-free. Do you have any recommendations?

    Feel free to visit my blog ... how to get pregnant fast

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz