"Hamish Macbeth i śmierć snobki" M.C. Beaton

Tytuł Hamish Macbeth i śmierć snobki
Tytuł oryginału Death of a Snob
Autor M.C. Beaton
Seria Hamish Mackbeth
Tom 6
Wydawnictwo Edipresse Polska
Data wydania 2013-04-29
Stron 223

„Hamish Macbeth i śmierć snobki” to szósty z kolei tom cyklu o szkockim policjancie, autorstwa brytyjskiej pisarki M.C. Beaton. Pod pseudonimem tym kryje się Marion Chesney, pod własnym nazwiskiem pisząca poczytne romanse historyczne. W Polsce zasłynęła przede wszystkim dzięki serii kryminałów o Agacie Raisin, teraz z kolei zdobywa coraz więcej czytelników dzięki sprytnemu i uroczemu Macbethowi.

Zbliża się Boże Narodzenie. Wszystko wskazuje na to, że Hamish spędzie je samotnie – przeziębiony i zapomniany przez najbliższych (przynajmniej we własnym odczuciu). Ze względu na przyjazd znienawidzonej ciotki nie może pojawić się w rodzinnym domu. Dlatego też chętnie korzysta z zaproszenia Jane Wetherby, która oferuje mu pobyt w swoim hotelu połączonym ze SPA. Ośrodek znajduje się na niewielkiej i raczej niegościnnej wyspie Eileencraig, której mieszkańcy są wrogo nastawieni zarówno do właścicielki hotelu, jak i jej gości. O tym jednak Mackbeth dowiaduje się już na miejscu. Atmosfera panująca wśród znajomych Jane, także przebywających w jej hotelu, daleka jest od radosnego świętowania. Kłótnie i nieporozumienia przybierają na sile, zwłaszcza z powodu aroganckiej i snobistycznej Heather, skonfliktowanej niemalże z każdym dookoła. Aż do dnia, w którym jej ciało zostaje znalezione u stóp stromego klifu. Wprawdzie miejscowa policja stwierdza wypadek, jednak Hamish jest przekonany, że kobieta padła ofiarą morderstwa.

Powieść ta jest klasycznym kryminałem, który z pewnością pokochają wielbiciele Agathy Christie. Autorka korzysta ze schematu charakterystycznego dla wielu powieści tego gatunku – niewielka, zamknięta przestrzeń, morderstwo, grono osób, z których każda może być podejrzana oraz detektyw, starający się poskładać w całość wszystkie elementy układanki. Inspirację mistrzynią kryminału widać także w treśc powieści, gdy bohaterowie nawiązują do jednego z kryminałów Christie i w nim szukają potencjalnego motywu popełnionej zbrodni.

Główny bohater skradł mi serce już od pierwszych stron, gdzie pojawia się jako umierające z powodu podwyższonej gorączki, rozżalone na cały świat biedaczysko. Jednocześnie dał się poznać, jako inteligentny i wytrwały detektyw, czasem może nieco naiwny, lecz z pewnością przeuroczy mężczyzna.

Książka jest lekka i wciągająca, dzięki czemu czyta się ją naprawdę błyskawicznie. Z pewnością świetnie sprawdzi się jako niezobowiązująca wakacyjna lektura na gorące i słoneczne popołudnie. Osobiście chętnie sięgnę po pozostałe części cyklu, ponieważ bardzo polubiłam głównego bohatera oraz humorystyczny styl pisania autorki. Polecam wszystkim miłośnikom powieści kryminalnych, zwłaszcza tych w klasycznym stylu.

Moja ocena: 5/6

Komentarze

  1. Klasyczny kryminał - tyle mi wystarczy :) Nic, tylko rozglądać się za tą serią w bibliotece :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi też bardzo często za rekomendację wystarczą te dwa słowa ;)

      Usuń
  2. Nie słyszałam o tej serii. Na pewno zajrzę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja się dowiedziałam przypadkiem - czekając na dworcu na spóźniony pociąg :)

      Usuń
  3. Ta seria by mnie zainteresowała, gdyż lubię klasyczne kryminały.)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To podobnie jak ja i zwykle przypominam sobie o nich właśnie, gdy zbliża się lato :)

      Usuń
  4. Jakoś nigdy mnie do takich cykli nie ciągnęło, więc sobie odpuszczę...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na siłę nie ma co się zmuszać do nie swojego gatunku, więc rozumiem :)

      Usuń
  5. mam w planach twórczość Beaton- zarówno tą serię, jak i o Agacie, lubię klasyczne kryminały :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wcześniej o niej nie słyszałam, ale po tym miłym pierwszym spotkaniu, też chętnie sięgnę po Agathę :)

      Usuń
  6. Nie przypuszczałabym, że to może być dobra książka, a tu proszę. Muszę się za nią rozejrzeć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem takie niepozorne książeczki mogą się okazać bardzo przyjemne :)

      Usuń
  7. Pierwszy tom serii wciąż czeka na mnie na półce, pewnie kiedyś przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz