"Szatan z papieskiego rodu. Prawdziwe życie Cezara Borgii" Arael Zurli

Tytuł Szatan z papieskiego rodu.
Prawdziwe życie Cezara Borgii

Autor Arael Zurli
Wydawnictwo Bellona 
Data wydania 2013-07-25 

Stron 448
Historia rodziny Borgiów od stuleci niezmiennie intryguje i fascynuje. I nic w tym dziwnego, bowiem na ich temat powtarzano tyle plotek i ukuto tyle teorii, że trudno jest obecnie oddzielić prawdę od przekoloryzowanej fikcji. Związki kazirodcze, zabójstwa, spiski i intrygi mające na celu zwiększenie własnych wpływów to zaledwie część grzechów, jakie się im przypisuje. Na ich temat napisano wiele powieści i nakręcono liczne filmy oraz seriale (najpopularniejszy ostatnimi czasy to niewątpliwie „Rodzina Borgiów”). Większość z tym produkcji utrwala jednak błędne wyobrażenie na temat Rodriga Borgii i jego najbliższych. Dlatego warto sięgnąć po książkę, w której prawda historyczna stoi na pierwszym miejscu, bowiem okazuje się ona równie interesująca co literacka fikcja.

„Szatan z papieskiego rodu. Prawdziwe życie Cezara Borgii” to biografia jednego z najbardziej wpływowych ludzi doby renesansu podana w formie powieści. Historia opowiedziana jest z punktu widzenia fikcyjnego bohatera, Diamante di Roma, nieodłącznego towarzysza i najbliższego przyjaciela Cezara. Jak jednak zapewnia autorka, jest to jedyna postać, jaką stworzyła na potrzeby tej powieści, a wszystkie pozostałe osoby pojawiające się na jej kartach istniały naprawdę. Co więcej, autentyczne są także wszystkie wydarzenia (z pominięciem epizodów z życia prywatnego Diamante), a nawet ważniejsze wypowiedzi bohaterów.

Kim był Cezar Borgia? Gdybyśmy mieli trzymać się jedynie notki encyklopedycznej, można by powiedzieć, że był najstarszym, nieślubnym naturalnie, synem Rodriga Borgii, który po objęciu pontyfikatu przyjął miano Aleksandra VI. Jeszcze zanim skończył dwadzieścia lat, dzięki wpływom ojca, lecz wbrew własnym ambicjom, został kardynałem. Po kilku latach jednak, zrzucił kardynalski kapelusz, by stać się księciem i dać się poznać jako niezwykle utalentowany dowódca. Tyle suche fakty, a teraz pora na dawkę znacznie bardziej interesujących informacji. Cezar Borgia, zwany także Il Valentino, dał się poznać jako człowiek porywczy, mściwy i nieobliczalny, nieliczący się z nikim ani niczym, gotowy osiągnąć swój cel bez względu na cenę. Podejrzewany był o zlecenie zabójstw własnego brata oraz szwagra, a także o kazirodczy związek z własną siostrą (co jest w ocenie współczesnych historyków mało prawdopodne) i żoną młodszego brata (co zostało potwierdzone). Postępująca choroba, najprawdopodobniej syfilis, znacząco wpłynęła na zmianę jego charakteru i usposobienia, czyniąc go ostatecznie prawdziwym diabłem w ludzkiej skórze. Warto przy tym wspomnieć, że był on pierwowzorem „Księcia” Nicollo Machiavellego, który także pojawia się na kartach powieści.

Choć centralną postacią jest Cezar, czytelnik ma także szansę bliżej poznać jego ojca, przez wielu uznawanego za jednego z najgorszych papieży w historii, oraz rodzeństwo, zwłaszcza Lukrecję, cieszącą się w późniejszych latach złą sławą trucicielki. Wprawdzie autorka nie stara się oceniać, ani wybielać opisywanych przez siebie postaci, jednak przedstawione przez nią fakty, kłócą się z czarną legendą, jaka powstała wokół rodu Borgiów. Nie da się ukryć, że Aleksander VI prowadził rozwiązły i wyjątkowo mało chlubny jak na papieża tryb życia, nie kryjąc faktu posiadania kochanek czy licznego potomstwa oraz wykorzystując watykański skarbiec do finansowania potrzeb i zachcianek dzieci. Niemniej jednak biorąc pod uwagę ogólną sytuację panującą wśród najwyższych warstw ówczesnego duchowieństwa, jego zachowanie nie było tak szokujące. Można domniemywać, że jedną z najważniejszych przyczyn niechęci, jakie żywiły do niego rzymskie arystokratyczne rody było jego hiszpańskie pochodzenie.

Pokuszę się o stwierdzenie, że „Szatan z papieskiego rodu” to jedna z najlepszych książek na temat rodu Borgiów, jakie dostępne są obecnie na rynku wydawniczym. Arael Zurli stawia na fakty historyczne, odżegnując się od fikcji literackiej i powielania intrygujących, choć kłamliwych teorii. A jednak w niczym nie zaszkodziło to powieści, a wręcz przeciwnie. Historia Cezara i jego najbliższych wciąga i fascynuje, czyta się ją jednym tchem. Polecam wszystkim miłośnikom powieści historycznych i zbeletryzowanych biografii.


Moja ocena: 5+/6

Za egzemplarz książki do recenzji serdecznie dziękuję Wydawnictwu Bellona

Komentarze

  1. Dostałam od siostry, bo uwielbiam rodzinę Borgiów i muszę mieć każdą książkę, która jest z nimi związana!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie da się ukryć, Borgiowie mają w sobie to "coś" :)

      Usuń
  2. Genialnie! Książkę już wpisałam na listę do przeczytania - po znakomitej "Rodzinie Borgiów" Mario Puzo nabrałam ochoty na równie dobre pozycje związane z tym rodem:)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam ochotę na powieść Puzo, tylko trochę odstrasza mnie fakt, że podobno w wielu miejscach autor mija się z prawdą historyczną...

      Usuń
  3. Po zbeletryzowane biografie sięgam od czasu do czasu. Zachęciłaś mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się :) Przeczytałam już wiele zbeletryzowanych biografii i muszę przyznać, że ta jest jedną z najrzetelniej napisanych.

      Usuń
  4. Zgadza się, książka jest po prostu rewelacyjna :) Czytało mi się ją bardzo dobrze i szybko. Inna sprawa to to, że bardzo lubię powieści o Borgiach, zarówno typowe powieści faktu, jak i fabularyzowane :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiedziałem że gdzieś ją już widziałem :)

      Usuń
    2. Łukasz, skoro opinie tak dwóch znaczących osób są na plus, to musisz chyba i Ty sięgnąć po Cezara :)

      Usuń
  5. Tak jak myślałem, zapowiada się bardzo ciekawa książka :) Tylko kiedy ja znajdę czas na przeczytanie tych wszystkich świetnych książek :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znam ten ból.. Już dawno wnioskuję, by doba miała co najmniej 48 godzin :)

      Usuń
  6. Nie ma innej opcji... MUSZĘ to zdobyć!

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię takie profesjonalne podejście do tematów historycznych. Mam nadzieję, że uda mi się kiedyś sięgnąć po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Boring? Historical novels are EXCITING :P

    OdpowiedzUsuń
  9. Przymierzałam się do tej książki, ale odrobinę się bałam, czy to nie jest jakaś tania sensacja ala tabloid. Ale patrząc na Twoja ocenę i czytając recenzję wiem, że niesłusznie się bałam. Koniecznie muszę po te ksiażkę sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taniej sensacji tu nie uświadczysz, więc spokojnie możesz po nią sięgać :)

      Usuń
  10. Znów coś dla mojego męża. Budujesz mu biblioteczkę. Ostatnio kupił "Legion". :D

    OdpowiedzUsuń
  11. No to dorzuciłaś mi kolejną lekturę na półkę "Chcę przeczytać". Pozdrawiam ):

    OdpowiedzUsuń
  12. ciekawa recenzja, wiele się naczytałam w sieci o Borgiach, bo chciałam obejrzeć serial, o którym wspomniałaś i mieć jakiekolwiek pojęcie o tej rodzinie, teraz wiem, że muszę zajrzeć do tej książki a potem skonfrontować ją z filmem :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz